Lätt enögdhet

Plötsligt stannade arbetet in. Jag har inte skrivit så himla mycket mer på Blå Himmel under senaste veckan, långt under vad jag ville producera. Det blev lite mer på äventyret Döden har långa fingrar, men det var väl i stort sett det hele.

Orsaken heter central serös retinopati, och är ofarligt men också okul.

De mystiska orden betyder att mitt i ögat i närheten av gula fläcken (”central”) finns en liten svullnad orsakad av vätskeläckage (”serös”) bakom näthinnan (”retino-”). Den sista biten, ”-pati”, betyder helt enkelt att det är en sjukdom.

Det är stressrelaterat, helt ofarligt och kommer med stor sannolikhet självläka. Det tar bara ett tag, upp till sex månader med lite otur. Under den tiden får jag leva med en suddig fläck mitt i synfältet på vänster öga.

Och det är himla enerverande, för det gör att det blir ansträngande att sitta framför datorn. Över huvud taget, allting som sker nära ögat är ansträngande. Så jag försöker låta bli, och prioriterat datorsittandet till jobbet.

Jag funderar på om det skulle bli enklare med en lapp för ögat. Då kanske jag skulle komma upp i en takt som liknar det jag vill ha.

5 responses to “Lätt enögdhet

  • solvebring

    Tråkigt att höra, Krille. Hoppas det snart blir bättre. Krya på dig!

  • Robert Jonsson

    Ouch. Låter onekligen som ett handikapp då man är fokuserad på att skriva. Låt oss hoppas att det går över innan de där sex månaderna. Krya på dig!

  • Eva Florén

    Fruktansvärt okul. Hoppas att det helt enkelt rör sig om den snabbläkande sorten. Och ta inte till svart lapp på ögat, risken är att du ”vilar” bort ögat ( i mitt fall så kopplade jag bort eländet när jag fuskade med att inte använda glasögon) och får ännu jobbigare att jobba efteråt.
    Just för ögonblicket önskar jag att jag var allsmäktig och kunde ge dig ”helt öga” igen. Men du får se upp med att stressa för mycket ”pöjk”, nu ser du (bokstavligen) vad det kan leda till. 🙂

    • Möller

      Skulle det inte vara möjligt att använda lapp ibland? När du skriver, någon timme per dag typ. Äh, vad vet jag.

  • NIklas

    Krya på dig!!

Kommentera

