Karaktärsdrag och vad de är bra för

Ett problem som omedelbart slog mig när jag började knåpa på Blå Himmel är att rollpersonerna är väldigt homogena. Allihopa är stridsflygare.

Vän av ordning frågar sig förstås varför det är ett problem.

Jo, ser ni, problemet är att traditionella rollspel bygger på att olika sorters rollpersoner löser olika sorters problem. Om man bara har en sorts rollpersoner så kan man bara lösa en sorts problem.

Det är inte ett direkt nytt problem. Redan Pendragon hade det, eftersom alla där spelar riddare. Pendragon löste det med Passions och Traits, som beskriver rollpersonens personlighet och hur den utvecklas med tiden. Det är där som Pendragons egentliga krut ligger, inte i vilka sorters problem som kan lösas med olika färdigheter.

I Blå Himmel valde jag en liknande lösning. Alla rollpersoner har ca fyra valfria karaktärsdrag från sin bakgrund. Det kan vara saker som att man är Förälskad, av Adlig börd, Idrottare eller något annat. Dessutom har de ca två karaktärsdrag från sin hemnation och ca två till från rasen. Det är de här ca åtta karaktärsdragen som är rollpersonen! Färdigheterna är bara olika specialiseringar av stridsflygare.

Karaktärsdragen är inte enbart för dekorations skull. De ger förbättringspoäng om de planteras och sedan skördas.

Att plantera karaktärsdrag är lätt. Påbörja bara en liten berättelse i rollspelet om just det karaktärsdraget. Man behöver inte vara begränsad till just sin egen rollpersons karaktärsdrag, utan kan lika gärna ta en annan spelares rollpersons karaktärsdrag (om man planterar en annan spelares karaktärsdrag så får man en Kamratpoäng, som är bra att ha, så det finns definitivt skäl att göra det).

Är man någorlunda uppmärksam så kan man plantera flera egenskaper vid samma tillfälle: om ens egen rollperson har karaktärsdraget Socialist, och en annan rollperson har karaktärsdraget Adlig, så kan man plantera båda genom att börja bråka om överklassens förtryck av arbetarna. Man behöver inte vara lika ambitiös som en av spelarna i ett speltest, som planterade en annan rollpersons Förälskad genom att ropa ”Fältpost!” och lämna över ett brev från den andre rollpersonens fästmö där fästmön avslöjade att hon var gravid.

Det viktiga med att plantera karaktärsdraget är att det sker i spelet och att det är en början på en berättelse. På så sätt markerar man för alla inblandade att man vill att kvällens spelmöte ska handla om det karaktärsdraget, åtminstone till viss del.

När den berättelsen sedan kommer till ett avslut så anses karaktärsdraget vara skördat. I och med det händer två saker. För det första så får spelaren vars rollperson har karaktärsdraget ett förbättringspoäng. Det kan inte användas med en gång, utan antecknas för framtiden. För det andra så får spelaren efter spelmötet möjlighet att byta ut karaktärsdraget mot ett annat. Det är inget krav, och ras- och nationskaraktärdrag kan inte bytas ut alls.

Det kan tyckas lustigt att man byter ut Krigsskada mot, säg, Dekorerad, men vad som händer är inte att ens avskjutna ben automatiskt läks ut igen. Ens avskjutna ben är fortfarande avskjutet, men det anses vara ett uttömt ämne som inte längre är intressant att berätta om. Istället är förtjänsttecknet som man vann ett mer intressant ämne.

Så funkar karaktärsdragen. I en framtida post ska jag berätta om hur ras- och nationskaraktärsdrag skiljer sig från vanliga karaktärsdrag, men det tar vi då.

Annonser

One response to “Karaktärsdrag och vad de är bra för

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: