Städpass igen

Jag tillbringade igår och idag med att städa upp mina textfiler inför den snart kommande öppna betan. Det mesta ser hyfsat komplett ut, men jag behöver mer på släkten och mer om flygmaskiner, och jag behöver sätta spelvärden på spelledarpersonerna i äventyret Döden har långa fingrar.

Lustigt nog är det sådana där kritiska saker som saknas. Man skulle kunna tänka sig att det första man definierar i ett spel med alver och flygplan som centrala saker är just alver och flygplan. Jag tror att det paradoxalt nog beror på att de är centrala, och därför måste mogna mer innan de kan sättas på pränt ordentligt.

Att flygplan är centralt i Blå Himmel vet ni redan, men vän av ordning frågar sig säkert varför alver är det. Det är lite av en spoiler, är jag rädd, men alverna är inte bara coola varelser som finns till för att visa att vi inte längre är i Skövde. Alvernas drottning Arafine är en av de drivande krafterna i bakgrundshistorien. Och oss emellan, hon är ett as! (Hemskt ledsen om jag spoilar något nu eller trampar någon på tårna med detta.)

Men hur som helst så blev alverna uppspecade lite mer idag, och jag tog också och skrev en kort historia om hur Europias stater kom till. Det blev ett återbesök i Europas historia och en djupdykning i det ämne som mina lärare i historia liksom hoppade över: Westfaliska freden, och dess betydelse för utveckling av Europas stater och modern statspolitik över huvud taget. (Jag tror de nämnde det, men mest bara för att trettioåriga kriget avslutades med det.) Så nu känns det som att det avsnittet fungerar trots luckorna. Under veckan blir det spelvärden på spelledarpersoner i äventyret, och sen ska det speltestas ”live”.

Och därefter, om inget oförutsett händer under speltestet, så kommer alltihop göras till en fet PDF som kommer att läggas upp här.

7 responses to “Städpass igen

  • Lena Synnerholm

    Är Arafine drotting avf Kylarien? Varför heter då landet så? Det låter inte särskilt japanskt. Faktum är att japanska saknar L-ljud. Fast det kanske är något grannfolks namn på landet, som har fastnat i dom flesta andra språk.

    • von Sudden

      Kylarien heter inte Kylarien i Kylarien, på samma sätt som Japan inte heter Japan i Japan, eller Tyskland inte heter Tyskland i Tyskland.

  • Lena Synnerholm

    ”Tyskland” har i alla fall ett gemensamt ursprung, med det injhemska namnet på landet. ”Japan” kommer av namnet på mandarin. Har du någon tanke om, varifrån namnet Kylarien kommer?

  • Lena Synnerholm

    Hur långt tillbaka i tiden, sträcker sej alvernas skrivna historia? Har något människofolk i närheten, haft en ännu äldre skrift? Jag tänkte mej det som ett riktmärke, för Arafines ålder. Tanken är att hon redan var vuxen, när den skrivna historien började. Men hur mycket äldre än så, är det ingen som vet.

  • Lena Synnerholm

    Då får vi väl nöja oss med att säga, att hon är flera tusen år gammal. Mera exakt hur gammal man är, är inte så viktigt för alver.

Kommentera

