Ännu mer folk…

Plötsligt damp det ner tre sidor dokument i mailboxen. Det kom från en kamrat som är yrkesofficer som har tjänstgjort utomlands i FN i flera omgångar. Dokumentet var en kort beskrivning av vad som behövs för att sköta en liten flottilj med två skvadroner flygplan, motiverat med varför de behövdes och med begränsningen att det är ont om folk och ”man tager vad man haver” (ja, jag frågade om han ville ta sig tid att skriva något sådant). Med det som bas satte jag mig ner i ett par dagar och skrev lite historia bakom de olika tjänsterna, och det är nu klart.

Resultatet är att Schloss Model definitivt behöver ett antal baracker, för det blev 31 namngivna personer till, utöver tjugosex icke namngivna vaktsoldater och flottiljens flygare.  Av de 31 namngivna är sju civilister, åtta lottor, en menig, sex underofficerare och nio officerare.

Jag skulle förmodligen ha kunna spara en massa tid och energi och bara skriva en uppställning över tjänsterna som behövs, men jag tycker personligen att det är trevligare att läsa att flottiljens personaladministratör, baronessan Kajsa Horn af Friedborg, inte tolererar att tituleras som annat än ”baronessan” av kreti och pleti, än att hitta raden ”personaladministratör (1)” i en tabell. Det var värt det extra arbetet och platsen.

Nu behöver jag bara lite information om hur man organiserar ett fältsjukhus under första världskriget, och sen är avsnittet om Schloss Model klart. Sen behöver jag en trevlig flygbild eller en karta, men ska jag med varm hand överlåta till vem det än blir som får illustrera. Det kan råka bli jag själv med lite otur.

One response to “Ännu mer folk…

  • Anders

    Påminner mig om när min far (pensionerad civilingenjör, född 1927) förklarade hur telegrafer fungerar till Lemuria. 🙂 Det finns överraskande mycket expertis omkring oss.

Kommentera

