Speltest!

Jag, Marco, Petter och Niklas kom att speltesta Blå Himmel igår, och spelet blev, uhm, ”konstruktivt sågat”. Jag fick fruktansvärt mycket nyttig kritik.

Rent praktiskt får det fyra stora övergripande konsekvenser. För det första ska vissa färdigheter ses över. Exempelvis kommer Elektroteknik och Mekanisk teknik slås ihop till Teknik. Jag hittade också vissa motsägelser; färdigheten Marsch fanns i listan över färdigheter, men hade ingen beskrivning; och en annan färdighet heter Markfordon i listan och Motorfordon i beskrivningen. Så en översyn kommer.

Den andra konsekvensen är att rollpersonsskapandet görs om. Det blir en liten (men signifikant) modifikation av hur man får sina attribut, vilket kommer göra rollpersonerna något mer kompetenta, och det kommer bli lite friare för spelaren att sätta attributens värde. Dessutom kommer det någon form av tidigare sysselsättning som specar upp några färdighetsval.

Konsekvens nummer tre är karaktärsdragen. Man kommer att kunna aktivera dem under spelmötet, en gång per karaktärsdrag och spelmöte. När man aktiverar karaktärsdraget så får man toppa ett slag, alldeles gratis. Så rollformuläret får en kryssruta vid karaktärsdraget som man kryssar i.

Den fjärde konsekvensen är att Fehnmeyer-kårens uppdrag och mandat kommer att förtydligas. Därmed kommer det också bli klarare vad man gör i Blå Himmel.

Sen kommer det hända en massa andra saker också. Allt det här ska jag nu föra in i mina texter, och sen förhoppningsvis kan jag lägga upp Blå Himmel för första öppna betan.

Kommentera

