Gamla tärningar

Gamla tärningar

När jag röjde runt lite så hittade jag en klase urgamla tärningar.

Längst till vänster är tre misstänkta tidiga TSR-tärningar. De båda d10:orna tror jag kommer från Star Frontier, medan d20:an kan komma från den första röda D&D-boxen.

Gamescience-tärningarna, dvs de två röda och den, uhm, grönblåbleka, kommer från Drakar&Demoner i varierande utgåvor, och jag tror att den grönblåbleka var en av de som låg i den blå boxen. De två röda tror jag att jag köpte till i efterhand. Var de övriga tärningarna från den blå boxen är… tja, faen vet. Det är det enda som återstår av min blå box, utöver ett rollformulär som ska finnas någonstans i en plastficka i en pärm.

Absolut äldst i samlingen är de två sexsidingarna till höger. De kommer från ett Monopol-spel med okänt produktionsdatum. Spelet tillhörde min far, så en grov gissning är att det är från mitten till slutet på femtitalet.

One response to “Gamla tärningar

Kommentera

