Musläst

De senaste två dagarna har jag grävt igenom Luke Cranes och David Petersens rollspel Mouse Guard. Ju mer jag läser, desto mer ser jag den känsla jag skulle vilja ha i en Västmark 4 eller kanske en Fimbulvinter. Och jag ser mer och mer hur lite jag egentligen behöver ändra.

Och nu när jag är privatperson så öppnas möjligheten till ”fair use” – jag undrar om det inte finns möjlighet att göra en Västmark 4 eller Fimbulvinter baserat på Mouse Guard.

Det är inte mycket jag skulle behöva göra, heller. Musigheten behöver tvättas bort, Natur behöver omarbetas, tingens naturliga ordning likaså (och istället öppnas helt gratis en jättemöjlighet till megafauna), och i fallet Fimbulvinter så väntar ju bara årstiderna på att användas! Lite tillägg för klaner och resurser behövs. Och jag får nog gå igenom Magic Burner för att hitta något lämpligt sätt att lägga till magi.

Men det är allt.

2 responses to “Musläst

  • Illern

    Jag gillar tanken på mouse guardhack och har själv nästan gjort klart ett romarmushack (SPQM) och lurar lite på ett steampunkromarhack med människor. Det finns en del mer eller mindre färdiga hack på Mouse Guards forum, bland annat ett om utbygdsjägare i fjärde åldern i Midgård. Det kanske kan vara intressant för att det är ett större steg från originalvärlden än till exempel mitt SPQM som fortfarande är möss.

    Berätta gärna mer om det blir något projekt.

Kommentera

