Titta vad jag hittade!

Under senaste spelmötet i Kaijin så behövde jag göra ett antal handouts för att presentera det taktiska läget, och för det behövde jag en bunt med symboler för att visualisera det hela. Har ni sett en enda dokumentär om något krig, vilket som helst, så har ni sett de där rektanglarna med symboler i, och lite prickar och ploppar för att visa storlek och enhetsnamn vid sidan av. Typ sådana här:

kartsymbolerNär jag tänkte efter så kom jag fram till att sådana skulle behövas till Blå Himmel också, just för sådana taktiska kartor, organisationsscheman et cetera.

Och nu hittade jag en hel uppsättning med typsnitt med just sådana symboler, så att jag inte behöver rita sådana eller ens kopiera och klistra in. Nu är det helt enkelt bara att skriva en symbol med valfritt textverktyg i ritprogrammet och poof! så har man en symbol.

De här symbolerna är NATO-standard och kanske inte helt tidsmässigt korrekta för första världskriget, men de är så läskigt praktiska så det skiter jag i!

Kommentera

