Toppningsdueller

Toppningar är en sak i Blå Himmel som först oroade mig och senare förvånade mig positivt. Att toppa ett slag innebär att man inte är nöjd med ett slag, och spenderar en handlingspoäng för att slå om det. Det kan man göra hur länge som helst, så länge som man har handlingspoäng. Oron uttryckte sig ungefär så här: ”Men det tar ju evigheter att avgöra ett slag om man hela tiden kan slå om det! Vad händer om det är ett motsatt slag? Då kommer det ju pågå i all evighet! Det blir ju skitsegt!” Det var inte bara jag som oroade mig över detta. En del andra personer har uttryckt liknande farhågor. Men efter att ha provat och förfinat det så har jag upptäckt hur coolt det egentligen är med sådana ”toppningsdueller”.

Toppningsdueller inträffar oftast när båda parter känner att ett slag är viktigt och har mycket poäng att spendera. Ena parten behöver förbättra sitt slag och toppar det, varefter andra parten toppar sitt slag, vilket tvingar första parten att toppa igen, och så vidare.

Och det här var insikten från faktiskt speltest, insikten som skiljer teorin från praktik: båda parter bryr sig om det här slaget! De är villiga att satsa och bjuda över varandra. De hetsar varandra att spendera mer, tills någon känner (oftast för sent) att han inte längre har råd. En toppningsduell är en auktion mellan två personer som verkligen vill vinna! Inte nog med det, ofta så drar toppningsduellen in de övriga spelarna och får dem att engagera sig och hjälpa till med beräkningar, sannolikhetsbedömningar och råd. Kamratpotten hjälper också till att dra in resten av spelgruppen, eftersom grupptryck ofta gör att man känner att man behöver resten av gruppens medgivande för att få ta poäng från den kommunala högen. Det innebär att det som egentligen är ett motsatt slag som skulle kunna vara över på två röda istället blir en emotionell kamp och något som drar igång hela spelgänget.

Så mitt råd är att låta toppningsdueller ta tid! Ta till vara på tillfället att beskriva kampen. Låt varje part beskriva hur denne anstränger sig för att få överhanden när poäng spenderas för att toppa (egenskaper är ofta en bra ingångspunkt för den beskrivningen), och beskriv också hur energin, kraften, höjden, farten, ammunitionen, minskar genom duellen. Eftersom toppningsduellen inte stoppas av skadeberäkningar, utan enbart består av ”jag är inte nöjd, jag spenderar poäng på att slå om mitt slag”, så blir den faktiskt blixtrande snabb!

Det gör att vad som i teorin skulle vara ett skitsegt moment i reglerna tvärtom blir en skithäftig och tät duell i duellen.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: