Mekanismen i en mekanisk dator

Den här nästan trekvart långa filmen beskriver mekanismerna i en mekanisk artilleridator från 1957. Det är en söt liten påminnelse om hur man löste problem innan miniräknaren och datorn.

3 responses to “Mekanismen i en mekanisk dator

  • gondica

    Underbar dieselstämning.

  • Illern

    Det här var ju jätteintressant, ser framför mig en antik grekisk ”spark” med en sådan här och romarriket blev sg aldrig mer likt. Å’ så lite antikhyramekanismer och mekaniska dockor och, och, och…

    Jag borde ta mig tid att läsa lite om mekanik och mattehistoria och göra något av det här.

    Hinner inte titta klart till frukost men vet vad jag ska göra när jag kommer hem.

    Vilken nostalgitripp för övrigt att höra projektorljudet, ett helt annat projektorljud än dagens projektorer, när talaren tystnar 🙂

Kommentera

