Japaner och namn

Jag tillbringade lite tid med att leta referensbilder på flygplan till Blå Himmel, och snubblade över den här:

Hanna-Justina

Det var ju inte det jag letade efter. Det är lite för lite flygplan i bilden, och det lilla flygplan som finns är för modernt. Men sen läste jag presentationen vid sidan av, och ögonen fastnade på namnet: Hanna-Justina Marseille.

Bara smaka på det. ”Hanna-Justina Marseille”.

Hon är en av figurerna i Strike Witches-franchisen, en bunt med manga, spel och anime om unga kvinnor som med magi och teknik binds ihop med propellerben för att slåss mot utomjordingar. När jag letade om mer information om den så slogs jag av en sak: de hade fullkomligt fantastiska namn!

Och med ”fantastiska namn” menar jag inte ett fantastiskt kulturellt korrekt namn, eller ett lättuttalat namn, utan ett namn som a) man lägger på minnet, och b) fångar essensen av nationaliteten ifråga, till och med blandade nationaliteter.

Nu är ju Strike Witches inte den enda produktionen med bra namn (Fate/Zero, ”Irisviel von Einzbern”; Last Exile, ”Dio Eraclea”, bara för att nämna två av dem som jag kommer på på rak hand), och i ärlighetens namn så finns det gott om personer som har hur ostiga namn som helst i andra produktioner. ”Roy Fokker”, anyone?

Men ändå. ”Hanna-Justina Marseille”.

Jag ska se över namnen i Blå Himmel, tror jag.

Kommentera

