Lätt stiltje

Det jobbigaste med vår och försommar är alla ledigheter och korta veckor som kommer. Själv hade jag tänkt att skriva mer på Blå Himmel, men det var jag tydligen ensam om att tycka. För man kan ju inte sitta inne och skriva rollspel när man har en dag extra ledigt. Enda undantaget var Kristi Flygare, men då fick jag migränanfallet från helvetet istället. Nå, nu kommer äntligen en semester krypande, och då kanske jag kan hålla måsten på armslängds avstånd.

Trots det har det gått framåt en aning med Blå Himmel. Det jag jobbar med just nu är ett av de svåraste kapitlen att skriva: att spelleda Blå Himmel. Dels är det kapitlet väldigt teoretisk, samtidigt som det är väldigt konkret. Dels är det väldigt knutet till spelsättet, samtidigt som det är väldigt oberoende av miljön. Slutligen är det väldigt personligt samtidigt som jag på något sätt ska nå ut till läsaren.

Kapitlet tar upp hur man förbereder spelmöten, gör rollpersoner med spelgruppen, balanserar motståndare, lägger upp deckargåtor, hanterar resor, leder ett spemöte och mycket annat. Sen finns det numera ett stort avsnitt om kampanjstrukturen.

Jag är rätt förtjust i Joseph Campbells idé om monomyten och hjältens resa, och har så varit sedan jag först hörde talas om den. Idén är att det finns ett mönster som återkommer i de coola berättelserna som beskriver hur hjälten genomgår en transformation till någon som bemästrar världen. Det finns en massa detaljer i den om ett antal steg som berättelsen tar och arketyper som dyker upp och hjälper eller prövar hjälten under resan. Idén cool och återkommer i mängder med episka stårys, inklusive Sagan om Ringen och Star Wars. Samtidigt är den läskigt svår att implementera i rollspel, eftersom det väldigt lätt leder till formulaiskt och rälsat rollspelande.

Och däri ligger mitt problem: jag vill att Blå Himmel inte bara ska vara ett spel om flygare som försöker skapa fred, utan att det ska vara väldigt episkt också. I och med att jag dessutom ser rollspel som något interaktivt så har det varit svårt att få ihop de två.

Jag har brottats med det här problemet i flera år, men jag såg en möjlighet till öppning för någon månad sedan och har sedan filat på ett ramverk som kanske kan knö ihop hjältens resa med en interaktiv ståry på ett mer konkret sätt. Så stay tuned – det kommer mer poster om ämnet.

4 responses to “Lätt stiltje

Kommentera

