Jag ger upp!

En av mina målsättningar med Blå Himmel var att ha ihjäl ett par heliga kor. En av dessa kor var den heliga stridsrundan, som jag verkligen verkligen verkligen ville bli av med. Istället hade jag flytande handlingar och turordning: den som skrek att man ville göra något gjorde något, och blev det nödvändigt att göra något först så satte man turordning på handlingen så att den hände först.

Idag ger jag upp.

Alla speltester pekar på att folk ändå återgår till någon form av rundor. Det blir för krångligt annars. Så från och med beta 6 så kommer strider i Blå Himmel att använda sig av rundor. Under en runda kan man göra en eller ingen handling och valfritt antal mothandlingar. Man behöver inte göra någon handling om man inte vill.

Det blev en intressant bieffekt av detta: i och med att turordningen blir isolerat till en delstrid i en runda så är det egentligen bara ett resultat som man är intresserad av, nämligen vem som gör något först.

Så turordning blir i förekommande fall ett motsatt slag: om två personer vill utföra sina handlingar först, och de båda handlingarna påverkar varandra, så slår man ett motsatt turordningsslag. Den som vinner slaget gör sitt först, sedan den som förlorade slaget, och sist eventuella fler personer som gör handlingar i rundan.

Så turordningsförfarandet blev klart mycket enklare som bieffekt av att införa rundor.

One response to “Jag ger upp!

Kommentera

