Master of the universe

Jag tillbringade dagen med att sammanställa T10-systemet i Blå Himmel i punktform och sedan börja anpassa det för Västmark 4/Fimbulvinter. Syftet är att skapa ett masterdokument där reglerna står så algoritmiskt som möjligt, som jag sedan kan använda för att dels speltesta snabbt och dels plugga in framtida regler i.

Rent gelémässigt är det inte mycket som skiljer Blå Himmel från Västmark 4/Fimbulvinter. Den stora skillnaden ligger i att närstrid är standardsstridssättet snarare än undantag, och att vapenlängd och avstånd blir avgörande för vem som har initiativet. Jag slipper förstås beskriva skador på flygmaskiner och luftvärn och annat jox. I den närmsta framtiden ska jag även ta itu med regler för ätter, resor, trolldom och stora monster – det mesta av det saknas ju i Blå Himmel.

Jag tror jag ska frångå namnet Västmark 4, även om spelet kommer att utspela sig i samma värld som tidigare Västmark. Fimbulvinter är en snärtigare och coolare titel och säger mer om bakgrunden i spelet.

10 responses to “Master of the universe

  • Lena Synnerholm

    Är stavfelet ”gelémässigt” avsiktligt? Svara du ”nej” på frågan, så accepeterar jag förstås det.

  • Lena Synnerholm

    Har jag förstått det rätt att Fimbulvinter, äger rum under en tänkt atomvinter? Jag har länga misstänkt det.

    • von Sudden

      Fimbulvinter är en re-imagining/reboot av det tidigare Västmark, och utspelar sig under motsvarande anglosaxisk medeltid eller vikingatid. Namnet kommer av den stora vintern som orsakats av att vargen Skoll har slukat solen och som föregår Världsbranden då de gamla gudarna ska utkämpa den sista striden vid världens slut. Det är inte ett efter katastrofen-spel och har ingenting att göra med atombomber.

  • Oden

    Kommer trolldomen bli en variant av det gamla systemet? det var en riktig fälla och minns att iaf jag spenderade tio gånger mer tid till att göra häftiga besvärjelser än på själva rollpersonen. Har alltid gillat all magi som inte består av ”Eldboll E3” och dylikt.

    • von Sudden

      För närvarande ser trolldomssystemet ut ungefär så här: (länk). Jag säger ”för närvarande”, för det är en gammal fundering på Västmark 4 som ska utvärderas. Det jag garanterat kommer att ha kvar är den metafysiska uppdelningen mellan wyrd och erda, runorna, och fördärv.

      • von Sudden

        Som tillägg kan jag säga att det kommer att vara samma filosofi som förut: man ska kunna bygga besvärjelser själv. Byggblocken är runorna som har en övernaturlig innebörd, och en hel del av en häxas liv kommer att handla om att få djupare insikt om fler runor. Utforskning av det övernaturliga, wyrd, blir en viktigare del av spelet – även för icke-häxor. Men för häxor blir det extra påtagligt just med runornas hemliga innebörd.

  • stefan andersson

    försökte hitta vars man kunde kontakta dig, jag undrar ifall man kunde få en fungerande länk till västmark 2 det var visst en berättelse om hur tuva och riddare gared träffade varann och jag skulle vilja läsa det

Kommentera

