Den där känslan…

Ibland händer det. Redan tidigare har handlingspotterna haft en direkt koppling till hur flygstrid fungerar i Blå Himmel, i form av höjd och fart och ekonomin kring energin i dessa som spenderas med flygstridens manövrer. Nu när jag tog mig an att bygga om delstrider och initiativ till något helt nytt så hände något.

Vad som hände var att jag definierade upp läge, dvs hur man befinner sig i förhållande till fienden. Därefter definierade jag upp vilka handlingar man kan göra i respektive läge, ungefär som det gamla systemets handlingar som man kan göra när man har respektive inte har initiativet. Och då plötsligt så blev det dags att klippa in den långa texten med flygstridsmanövrer som legat och skräpat i ett anteckningsdokument sedan urminnes tider.

Jag har ofta hånat den där sortens listor, eftersom de ofta är en ytlig skrivbordskonstruktion av rollspelsskapare som har fastnat över de coola diagrammen i Bill Gunstons böcker om stridsflygplan. Med all rätt, förresten, eftersom de ofta används med åttitalsparadigmet i rollspelsskapande. Då brukar det bli regelmässigt svårt att tunnelrolla, eftersom det beskrivs som en knepig manöver i Bills böcker, vilket får effekten att ingen spelare tunnelrollar nånsin. Och det är inte det vi vill ha i ett flygspel. Vi vill att spelare ska tunnelrolla och loopa och immelmanna och allt annat som Röde Baronen gör, inte flyga rakt fram!

Men nu, när lägen och respektive handlingar man kan göra i lägen är beskrivna så kom flygstridsmanövrer i ett annat läge. Nu kan jag ta in dem igen, men inte som en klase med regler. Istället finns en beskrivning av hur manövern ter sig och vad den används till, följt av en lista med förslag på passande handlingar.

Till exempel så är Utmanövrera fienden en av handlingarna man kan göra som Hotad eller Mål (i princip, läget när man har fienden bakom sig). Den är svår, men då hamnar man bakom fienden och han blir mål till dig. Så där sitter du och tänker att nu jävlar ska jag utmanövrera den där läskige von Stalenheim, och du har redan valt effekten och tillhörande regler. Sen är det mest en fråga om du ska beskriva det med en tunnelroll eller en coolare hjulning.

Och här sitter jag med den där känslan av tillfredsställelse då alla de där flygstridsmanövrerna inte längre är skrivbordskonstruktioner som ingen vettig spelare använder, utan istället blir en logisk konsekvens av lägesreglerna.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: