Det händer saker…

Jag tror att jag just fick ordning på det nya skadesystemet, så som en sneak preview så kommer här den tillhörande nya tjänstgöringsakten.

Ja, det är faktiskt tionde versionen av det där arket.

Synar man arket i sömmarna så hittar man en del skillnader. Vapenvärden heter inte längre anfallsbonus och skada, utan skadegrund och chock. Skadesektionen skiljer sig också, även om det är likt på ytan.

  • Man slår fortfarande anfalls- och försvarsslag, men de är bara ett motsatt slag och behöver inte gå över den magiska gränsen 9, och bara försvarsslaget har en bonus från vapnet. Det räcker med att anfallarens slag blir högre än försvararens, så går man vidare.
  • Skadepotentialen är skadegrund plus Omtöckning minus skydd, med ett tillägg på +10 om försvarsslaget nollades. Observera att Omtöckning numera gör skadepotentialen farligare, de gör inte rollpersonen sämre.
  • Skråmor, som man numera får om man lyckas med 10 eller mer på stryktålighetsslaget, ger numera en poäng Omtöckning, men den är inte beständig till skillnad från lätta skador eller värre. En massa Omtöckning försvinner när striden är över, inklusive all Omtöckning från Skråmor.
  • Lätt skada eller värre ger en skadeeffekt, som innebär ett avdrag på -3 på slag som använder attributet som skadeeffekten tillhör. Försvararen själv väljer vilket som ska markeras.

Syftet med de här ändringarna är att minska på den svarta lådan och ta bort minneseffekter och räkning där det inte behövs, göra det möjligt att nöta ner någon istället för att bara skjuta och hoppas att motståndaren har otur, och göra det möjligt att få in mer beskrivande effekter i skadesystemet.

Nästa hästjobb blir att definiera om de nya vapenvärdena och även flygplansvärden. De kräver en ombalansering för att funka ihop med det nya skadesystemet.

2 responses to “Det händer saker…

  • Ola

    Hej. Jag vet inte om detta är rätt plats att ta upp, men det var hit jag kom när jag klickade mig fram från foxtail.nu

    Det är så att om man söker på mitt namn i google så är första träffen en dålig fälla som jag bidrog med för ett antal år sedan. Se http://www.foxtail.nu/old/traps_01.html

    Jag önskar att mitt bidrag ”Last man standing” plockas bort eller att namnet på författaren ändras till enbart ”Ola”. Om du inte kan göra detta åt mig, hoppas jag att du känner någon som kan ändra i foxtail.nu och hjälpa mig kontakta den personen.

    MVH
    Ola

Kommentera

