Nästan klart!

Järn-tummeDet här är inte teasern som jag utlovade förut. Det är mest en notis om att referensdokumentet till Järn har uppdaterats till version 0.09.

Referensdokumentet är en word-fil som innehåller regler i punktform plus en klase tips om hur reglerna kan användas (recept och hackningstips), så att vem som helst ska kunna ta det och snabbt skriva ihop ett eget rollspel av Järn. Det finns också ett PDF-dokument med reglerna, stridskort och formulär hopkokat till ett dokument så att man snabbt kan komma igång med det.

Version 0.09 innebär de förändringar som har uppstått under sommarens speltest. De är också instoppade i samlingsdokumentet, som innehåller regeltexten i dess manusform (dvs den form som stoppades in i layouten innan den tweakades för att passa). Det blir nog inte så mycket mer förändringar av reglerna till Järn, utan det här är väldigt nära den slutliga formen. Och layouten tänker jag inte pilla så mycket på, annat än när bilderna kommer. Då ska de in och sen ska det bli en crowdfunder av det. Förmodligen en Kickstarter, nu när de tillåter svenskar att skapa projekt.

 

Annonser

2 responses to “Nästan klart!

  • Dum Panda

    Hallå Krille!
    Vad kul att Järn börjar bli klart, har följt med intresse sen jag hörde talas om det!
    Kollat igenom 0.9 nu och det ser väldigt bra ut. Jag har dock en fråga och detta är kanske även något som borde förtydligas. Eller så är jag bara dum, men hur exakt funkar baschans? Är det endast när man inte satt något i den färdigheten? Lägger man till baschans med allt det andra? (Alltså baschans+fördelat värde+påslag?) Det verkar bli väldigt högt om det är så… Vad missar jag?
    Tack!

  • von Sudden

    Man lägger till baschans till allt det andra. Det går med lite optning att få väldigt högt i en eller ett par färdigheter, till och med över 100% i någon (baschans 30% + fördelat värde 50% + optat påslag och lite tur med slagen).

    Det är helt avsiktligt! Järn är skrivet med förebild i järnålderssagor där folk är hårdare än flinta! Rollpersonerna är vältränade, erfarna, gudabegåvade och/eller/på annat sätt förbaskat coola, och i vilket fall som helst inflytelserika förebilder i sin klan. De *ska* vara asbra från början!

    Dessutom, eftersom motsatta slag används så ofta och kör med Black Jack-metoden/Pendragon-metoden (under färdighetsvärdet men över motståndarens slag) så går spelet inte sönder av det.

    Man kan invända att det inte ger utrymme för förbättring och därmed inte utvecklas, vilket är sant för spjutspetsen. Men eftersom man har spjutspetsat sig så har man en massa utrymme för förbättring på allt annat, så det är heller inte några problem.

    Något jag stör mig oerhört på är klantarschlen med enormt hög klantfaktor till rollpersoner, och Järn är mitt sätt att bryta det paradigmet. Istället förutsätter jag att rollpersonerna i Järn är ballast i spelets universum!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: