Rävsvans lägger ner

Jag vet att det är en radikal titel och att den kommer få en hel del av er att sätta colan i vrångstrupen.

Men så här är det: jag är för närvarande arbetsbefriad och snart arbetslös, eftersom min reguljära arbetsplats lägger ner verksamheten. Rollspelsskapandet är inte är något jag lever på, utan snarare spenderar semesterpengar på, semesterpengar som jag får in via reguljärt arbete. Och det arbetet läggs nu ner.

Reglerna är sådana att som arbetslös kan man inte driva företag utan att riskera sin a-kassa.  Det finns en massa sätt att kringgå det där med hobbyföretag och whatnot, men jag är inte riktigt villig att ta risken att det blir avslag på a-kassan.

Eftersom Rävsvans Förlag är ett kommanditbolag, inte en enskild firma, så är det hyfsat lätt för mig att skyffla undan företaget. Rävsvans Förlag har ändå inte haft någon nämnvärd verksamhet under de senaste två åren (lite konventsförsäljning, i stort sett), så egentligen ändras ingenting av att KB Rävsvans Förlag upphör.

Vad som inte ändras är arbetet med Blå Himmel. Arbetet med Blå Himmel fortgå, liksom med de andra spelen som är i varierande grad av aktivitet och färdighet. Däremot är det inte lika säkert hur jag ska göra när det är dags för publikation. Utan organisationsnummer och momsnummer blir det svårt att trycka i Sverige. Eventuellt kan det bli frågan om enbart PDF-release till dess att jag har nytt jobb och kan ta tillbaka Rävsvans Förlag och trycka igen.

Så nu vet ni. Jag hade hoppats på att det inte skulle behöva ske, men verkligheten är elak ibland.


6 responses to “Rävsvans lägger ner

  • Motgångens dagar « Drömsmedjan

    […] Nu har Rävsvans också tillkännagivit att det är dags att lägga rollspelsverksamheten åt sidan på grund av dåliga tider. Länk >>> […]

  • Mats

    Tråkigt att höra om Rävsvans, men särskilt om din personliga situation. Hoppas du snabbt åter kommer tillbaka in i arbetslivet. Och rollspelsproducerandet!

  • solvebring

    Tråkigt som tusan att höra, Krille. Fast å andra sidan innebär väl inte det att du slutar ge ut rollspel, bara att formerna och förutsättningarna förändras?
    Och förövrigt så förstår man ju din situation, helt klart.

    Ha det gott!

  • Magnus Edlund

    Tråkigt, men fullt förståeligt. Svensk byråkrati kan vara en bitch, och man vill verkligen inte ta några chanser när man har med myndigheter att göra.

  • Lena Synnerholm

    Hur blir det med Rävsvans-wikin? Kommer den att finnas kvar, under öveskådlig tid? Jag skulle gärna uppdateraden, och föra över en del saker, från Andra Imperiet Online (äldre version). Men varje gång jag försöker ändra något, frågas det efter lösenord. Det lsöenordet har inte jag. Kan du kanske skicka det till mej, via e-post eller så? Det vore fakiskt väldigt bra.

    • von Sudden

      Lösenordet är till för att stoppa spambotsaboteringar, inte för att stoppa ändringar. Det är ”kanelbulle”.

      Vad som händer med den i framtiden får framtiden utvisa.

Lämna en kommentar