Järn

järn-tumme

Järn är magiskt.

Inte idag, förstås. Idag är järn så vanligt att vi inte lägger märke till det.

Men om du följde med på en resa till mytisk forntid så skulle allting du såg vara matt och naturfärgat. Allting skulle vara gjort av trä, sten, rep, lera, flätverk, halm, torv, ylle, linne och dynga.

Järn är något annat. Järn tas ur myr och mark som grå och rostbrun sten. Med eld och vatten och idogt hamrande i ässjans flammande ljus förvandlas den matta stenen till blankt järn, likt åskgudens blixtar över en mörk himmel.

I Järn är det en mörk tid, där rovdjur och bestar rör sig i skuggorna bortom facklans sken och där skogen är vild och otämjd och farlig. Ulvar och alver jagar i skogarna och troll och jättar hemsöker bergen. Runor håller hemligheter och andar ger järtecken. Blodsbandet är din enda trygghet, men också den största faran av dem alla.

I Järn kommer du att vandra på mörka stigar långt ut i vildmarken, långt från långhusets värme och ljus. Du kommer att festa i höga salar och höja bägare för din klan. Du kommer att se saker som inte var ämnade för dödligas ögon. Du kommer att tala med gudarna, och de kommer att lära dig järnets hemligheter.

För järn är magiskt.

Vad är Järn?

Järn är ett fantasyrollspel som utspelar sig i en heroisk hård klanfokuserad miljö där andarna lever inpå knuten och gudarna vandrar i världen. Spelet ställer klanernas okuvlighet mot civilisationens dekadens och imperialism. Det är er värld: du och dina medspelare skapar själva er klan och omgivningen, från vilken spelledaren skapar äventyr som låter er möta ert öde.

En kraftigt begränsad Gryningsutgåva släpptes exklusivet på GothCon 3-5 april 2015, men en ny utgåva kommer att släppas av Helmgast AB under sommaren 2015.

Några av egenskaperna med Järn

  • Vildmarks- och barbarromantik.
  • Basic Roleplaying-ursprung, så man känner snabbt igen sig.
  • Procentslag. För med högre upplösning så har man också mer information som man kan ta ut ur ett slag.
  • Pendragon-slag, dvs motsatta slag sker inte med motståndstabell. Istället slår man under färdighetsvärde, men över motståndarens slag.
  • Inga grundegenskaper. För let’s face it: de används knappt efter att grundchanser har räknats ut, och de få slag man slår mot dem skulle lika gärna kunna ha hanterats av färdigheter.
  • Konfliktsystem för att styra upp alla andra konflikter utöver strid.
  • Val av stans. Turordning och vem som anfaller vem bestäms av vilken stans man väljer, inte av arbiträra tärningsslag.
  • Själ, Gard och Hälsa. Tre ”KP”-mätare, en som mäter stress och psykisk påfrestning, en som mäter energi, gard och rörlighet och som ”läks” genom att man hämtar andan en stund, och en som mäter hälsa och som läks med vård. Sociala konflikter tär på ens Själ och kan ge Hälsa sedan. Vanliga träffar i strid äter upp Gard först och sedan Hälsa; exceptionella träffar går rakt på Hälsa.
  • Egenskaper på vapen, rustningar och riddjur, som gör att de funkar olika bra i olika situationer.
  • Ett shamaniskt magisystem, som bygger på att man förhandlar med andar för att få dem att göra saker åt en. Och andevärlden spelar roll, även för dem som inte är shamaner, völvor eller besvärjare.
  • Klaner och Öde. Alla rollpersoner tillhör en klan med sina inbördes stridigheter och yttre fiender, och alla rollpersoner har ett öde. Tillsammans utgör de en grund för spelledaren att enkelt skapa personliga och spännande äventyr.
  • Fri och öppen värld. Spelet är byggt med klanen som fokus, och spelarna skapar sin egen klan och dess omvärld.
  • Massor med recept, dvs tips på hur man applicerar regelmekaniken i olika situationer som tingsråd, rättegångar, hantverk, prisförhandlingar, eller läskigt stora monster.
  • Fritt under Creative Commons. Du får bygga ett helt eget spel baserat på referensdokumentet till Järn! Du får hacka det bäst du vill!
  • Massor med tips om hur man hackar Järn! Inte nog med att du får, vi talar dessutom om hur vi tänkte när vi skapade reglerna, och ger tips om hur du skulle kunna göra.

Resurser till Järn

Creative Commons-licens

Creative Commons-licens

Referensdokumentet till Järn, tillsammans med rollformulär, klanformulär och bladet med stans- och handlingsval, som alla har länkats till ovan, är licensierade under en Creative Commons Erkännande 4.0 Internationell licens. För att ta del av en kopia av licensen, besök följande: http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.sv

Undantag: Logotypen ”JÄRN” på rollformuläret, klanformuläret och samlings-PDFens framsida täcks inte av licensen. Logotypen ”Smitt av JÄRN” får inte ändras.

Om verket används för egna verk så ska erkännande göras med texten ”Detta verk baseras på referensdokumentet till rollspelet Järn av Krister Sundelin” på titelsidan eller titelbladets baksida efter upphovsrättsinformation, samt med logotypen ”Smitt av JÄRN” som tydligt måste synas på verkets omslag om sådant finnes, och titelblad eller motsvarande.


9 responses to “Järn

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: