Attribut-but

Eftersom avsnittet om rollpersonsmallar inte kom med i betan så kom inte heller beskrivningen av attributen med, eftersom det är där de står för närvarande, tillsammans med beskrivningar av alla andra värden och rollformuläret.

Attributen mäter rollpersonens grundläggande förutsättningar. De är sex till antalet, tre stycken fysiska och tre stycken mentala.

Detta är de tre fysiska attributen:

  • Kraft är hur kraftfullt kroppen arbetar och hur uthållig den är. En person med högt i Kraft tenderar att vara muskulös och välbyggd som en grovarbetare.
  • Kvickhet är kroppens rörelse, hur vigt och snabbt hela kroppen arbetar. En person med högt i Kvickhet rör sig som en dansare eller fäktare.
  • Skärpa är koordinationen mellan hand och öga, hur precist kroppen arbetar. Det märker man ofta först när hand och öga ska samarbeta, som hos en pistolskytt eller en finhantverkare.

Detta är de tre mentala attributen:

  • Sinne är rollpersonens analytiska förmåga och förmågan att minnas. När en gruppchef betraktar kartan och flyttar runt sina markörer är det hans Sinne som arbetar.
  • Själ är rollpersonens vilja och styrka att hålla ut under press, att inte falla hän åt förtvivlan utan hålla modet uppe när granaterna regnar eller när granskogen aldrig ser ut att ta slut.
  • Hjärta är rollpersonens förmåga att förstå och hantera andra personer, att trösta och gjuta mod och ge hopp till andra, genom att dela deras börda eller bara erbjuda en tröstande axel.

Attribut har ett värde mellan -4 och +4. 0 är mitten på skalan, och det är det värde som en typisk ”medelsvensson” borde ha.


Lämna en kommentar